Allmänna villkor

Allmänna villkor för Wera – tillvalstjänster med RUT-avdrag

  1. Parter och tillämpning

Dessa allmänna villkor gäller mellan Carico AB (org.nr 559159-6845) och den kund (”Kunden”) som beställer hushållsnära tjänster under varumärket Wera. Villkoren gäller för enstaka eller återkommande beställningar av tillvalstjänster som erbjuds utanför biståndsbeslut enligt socialtjänstlagen.

  1. Tjänstens omfattning

Carico åtar sig att utföra överenskomna tjänster fackmannamässigt och med omsorg. Carico får anlita underleverantör men ansvarar för dessa som för egen personal. Kunden ansvarar för att Caricos personal ges tillträde till bostaden och att arbetsmiljön är säker. Kunden ska informera om larm, husdjur, känsliga föremål och andra förhållanden av betydelse för tjänstens utförande.

  1. Bokning, avbokning och ombokning

Beställning sker via Caricos kontaktkanaler (telefon, app eller webbplats) och är bindande när Carico bekräftat den. Avbokning eller ombokning är kostnadsfri fram till 72 timmar före planerat starttid. Vid avbokning senare än 72 timmar men tidigare än 24 timmar debiteras 50 % av priset. Vid avbokning inom 24 timmar eller om personalen nekas tillträde debiteras 100 %. Avgifter för av- och ombokning är inte RUT-berättigade.

  1. Pris och betalning

Priser anges inklusive moms och baseras på Caricos gällande prislista. Betalning ska ske inom 10 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål utgår dröjsmålsränta enligt räntelagen och påminnelseavgift enligt lag. Carico har rätt att justera priser med 30 dagars varsel för framtida beställningar.

  1. RUT-avdrag

Carico ansöker om RUT-avdrag hos Skatteverket. Kunden ansvarar för att ha utrymme inom sitt RUT-tak och uppfylla lagens krav. Om Skatteverket helt eller delvis avslår avdraget ska Kunden betala motsvarande belopp inom 10 dagar.

  1. Ångerrätt

Vid köp som ingås på distans eller utanför Caricos lokaler har Kunden 14 dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen. Om Kunden begär att tjänsten ska påbörjas under ångerfristen medger Kunden att Carico har rätt till skälig ersättning för utfört arbete om ångerrätten utövas. Standardblankett för ånger finns på Caricos webbplats.

  1. Reklamation och fel

Om tjänsten är felaktig ska Kunden reklamera inom skälig tid efter att felet upptäckts. Carico har rätt att avhjälpa felet utan kostnad innan prisavdrag eller annan ersättning kan krävas. Konsumenttjänstlagen gäller i tillämpliga delar.

  1. Ansvar och försäkring

Carico har ansvarsförsäkring som täcker person- och sakskada orsakad genom vårdslöshet. Carico ansvarar endast för direkta skador som uppkommer på grund av fel i utförandet. Indirekta skador eller följdskador ersätts inte. Det sammanlagda ansvaret är begränsat till ett (1) prisbasbelopp per kalenderår, utom vid personskada eller grov vårdslöshet.

  1. Sekretess och nyckelhantering

Caricos personal omfattas av sekretess. Eventuella nycklar och larmuppgifter kvitteras och märks utan koppling till kundens identitet.

  1. Integritet och personuppgifter

Carico behandlar personuppgifter för att administrera tjänsten, hantera betalning och ansöka om RUT-avdrag. Behandlingen sker enligt Caricos Integritetspolicy, tillgänglig på www.carico.se.

  1. Missbruk och uppförande

Carico får avbryta ett uppdrag och neka framtida bokningar om Kunden uppträder hotfullt, systematiskt avbokar uppdrag sent, eller på annat sätt bryter mot dessa villkor eller arbetsmiljöregler.

  1. Force majeure

Carico ansvarar inte för förseningar eller uteblivna tjänster som beror på händelser utanför Caricos kontroll, såsom sjukdom, olycka, myndighetsbeslut eller liknande.

  1. Tvist och tillämplig lag

Tvist ska i första hand lösas genom dialog med Caricos kundtjänst. Kund som är konsument kan vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Svensk lag tillämpas.

Omsorg, Hälsa & vård

Ett tryggt val för tilläggstjänster inom hemhjälp

Vi är en av Nordens största aktörer inom hemtjänst och ett tryggt val när det gäller privata tilläggstjänster i hemmet. Hos oss får du hjälp snabbt och enkelt – på dina villkor.

Högkvalitativ omsorg i livet

Hos Wera står omsorg i centrum – varje dag. Vår vision är att skapa en trygg och värdig vardag för dig eller din anhöriga, där livet kan levas på egna villkor. Med ett starkt tvärprofessionellt team och lång erfarenhet inom hemtjänst och tilläggstjänster erbjuder vi personligt anpassad omsorg som gör skillnad.

>

Sällskap, tillsyn och promenader

  • Personlig omvårdnad
  • Sällskap, tillsyn och promenader
  • Hjälp med mat, städning och vardagssysslor
  • Avlösning och stöd till anhöriga

Allt utförs av ett kunnigt team med undersköterskor, sjuksköterskor, läkare, socionomer och specialister inom demensvård – för att säkerställa en hög kvalitet i all omsorg.

Våra värderingar genomsyrar allt vi gör

Vi bygger vår verksamhet på tre grundpelare: